Nationale ombudsman opent meldpunt klachten CBR

https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/nationale-ombudsman-opent-meldpunt-klachten-cbr

Nationale ombudsman opent meldpunt klachten CBR

DINSDAG 24 MEI 2011

Nationale ombudsman opent meldpunt klachten CBR

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen is al maandenlang een bron van ergernis voor veel mensen. Zo kreeg Kassa ook diverse klachten van mensen die problemen hadden met het CBR. Vooral bij het verlengen van het rijbewijs waarbij een medische keuring gedaan moet worden zijn lange wachttijden, een chaotische administratie, en hoge kosten aan de orde van de dag. Kassa kreeg tientallen klachten binnen van mensen die maandenlang moeten wachten op het verlengen van hun rijbewijs vanwege de puinhoop met de medische keuringen. 

De Nationale ombudsman heeft nu aangekondigd dat hij inzicht wil in de aard van de klachten over het CBR. 

Problemen

”Al langer bereiken mij en andere instellingen signalen van burgers die problemen hebben met het CBR. Deze signalen worden nogal eens onder de noemer klachten geplaatst terwijl het niet altijd om klachten gaat. Soms gaat het om beslissingen waartegen bezwaar en beroep openstaat, soms gaat het om regelgeving. Toch dienen veel mensen in dergelijke gevallen een klacht bij mij in.” 

Meldpunt

In een brief aan de CBR directie zegt hij daarover: Daardoor werd in 2010 maar liefst 80% van de 240 binnengekomen ‘klachten’ niet in behandeling genomen. In 2009 ontving de Nationale ombudsman 302 klachten over het CBR waarvan hij 67% niet in behandeling heeft genomen. De Nationale ombudsman opent twee weken lang een klachtenmeldpunt dus u kunt uw ervaringen insturen tot en met 6 juni 2011. De signalen die hij daar op ontvangt, zal hij analyseren en gebruiken om betrokken partijen – waaronder het CBR – te adviseren over vervolgstappen. 

CBR

Als onderdeel van het CBR Verbeterprogramma 2011-2014 werkt het CBR aan het professionaliseren van de klantbediening. Dit mede op basis van signalen via onze Klantenservice, via onze klachtenprocedure en uit klanttevredenheid onderzoeken. Ook het CBR ziet sinds de invoering van de landelijke klachtenregeling CBR in januari van dit jaar, dat niet iedere ontvangen reactie ook echt een klacht is. Het CBR verwelkomt dan ook de mogelijke adviezen van de Nationale ombudsman.